Curriculum Vitae
Efva Lilja
Gammelbodavägen 14A
139 71 Stavsnäs
info[at]efvalilja.se
www.efvalilja.se
Denna CV är tecknad som en kronologisk berättelse med verkförteckning sist.
Kompletta förteckningar över områden exemplifierade i denna berättelse
finns på min hemsida eller i det arkiv Kungliga biblioteket upprättat över
min konstnärliga verksamhet 1979–2020, acc.nr 2009/20.
Ladda ner Efva Liljas CV (pdf)
Utbildning
Dansengagemang
Konstnärliga verk
Utmärkelser och stipendier
Forskning
Pedagogiska uppdrag
Förtroendeuppdrag
Föreläsningar
Bibliografi
Ledarskap
Språkkunskaper
Utbildning
Jag är född 1956 i Huskvarna. Började studera dans 1970 vid Jönköpings
Gymnastikförening och Vätterstads balettförening. Uppväxt i skogens närhet var
jag bra på att klättra i träd, springa fort och cykla i terräng. Tävlade
framgångsrikt i längdåkning på skidor 1968–1971. Lämnade föräldrahemmet 1972,
fortsatte studera dans i Malmö 1972–1973 och i Örebro 1973–1974. Träningsteknikerna
var jazzdans, klassisk balett och rytmik. Började tidigt undervisa, koreograferade
elev- och teaterföreställningar och fick mitt första danskontrakt redan 1975.
Kom till Statens Dansskolas 3-stegs sommarkurs för pedagoger, balett och fridans
1975–1977, gick också Statens Dansskolas sommarkurs i mim 1976. Därefter
Balettakademiens yrkesförberedande linje 1976–1977 och parallellt med denna
kurs även NBV Teaterskolas grundutbildning i teater/drama och analys. Mottog
ett flertal stipendier för dessa studier.
1977 blev jag antagen vid Statens Dansskolas pedagogutbildning, skolan blev
Danshögskolan 1978 och jag fick min kandidatexamen 1980. Under dessa år
studerade jag också som stipendiat vid The Royal Academy of Dance London, två
månader balett, syllabus och repertoar 1978, International Ballet Seminar
Köpenhamn, en månad 1979, en månad kompositionsstudier i Grenoble 1979 samt
sommarkurser i Cunninghamteknik för bland andra Jeff Slayton, Albert Reid, Meg
Harper, Miriam Berns och Karen Levey. Pedagogutbildningen gav vid den tiden en
bra dansutbildning samt en hel del kurser i koreografi.
Under dessa år av formell grundutbildning var jag också engagerad som
frilansdansare, fullgjorde min pedagogiska praktik, bland annat vid Kungliga
Teaterns Balettelevskola och engagerade mig danspolitiskt bland annat som
elevrepresentant i Statens Dansskolas styrelse och i Danscentrum.
1980 tilldelades jag Sverige-Amerikastiftelsens konstnärsstipendium och
flyttade till New York. Studerade där hos Merce Cunningham, companyklasser med
Viola Farber och balettstudier för Zena Romett och Haynes Owens 1980-1981.
1980 deltog jag i tre månader av kompositionsklasser vid Columbia University
för bland andra Meredith Monk, Anna Sokolov, Margareth Beals m.fl. samt parallella
studier i koreografi för Robert Dunn. Under detta intensiva år fick jag engagemang
som dansare i ett flertal uppsättningar i New York och började också uttrycka mig
i skrift.
Fortbildningen bedrev jag kontinuerligt under 80- och 90-talet. Olika
sommarkurser under 80-talet för ett antal olika koreografer i Europa, kurser
vid Dramatiska Institutet, Dans i TV (SVT) 1988 och 1989, samt genom åren ett
antal seminarier och föreläsningar om bland annat filosofi, hjärnforskning och
kreativitetsteori, sociologi samt en hel del självstudier.
Jag har också tagit kurser i ekonomisk redovisning och bokföring i samband
med att jag etablerade E.L.D. 1985. Den verksamhet vi byggde upp omslöt
ca 6 miljoner 2005. När jag 2006 tillträdde som rektor för DOCH, Dans och
Cirkushögskolan (dåvarande Danshögskolan) genomgick jag Högskoleverkets
rektorsutbildningsprogram under två år. Jag har också deltagit i IS 30,
utbildningsprogram för strategiskt ledarskap 2012–2013.
För mig är det konstnärliga arbetet och livet självt en ständigt pågående
utbildningsprocess.
Gå till början av sidan
Dansengagemang
De första erfarenheterna på scen gjorde jag som dansare redan under de första
studieåren. Två verk av koreograf Aase Dyrting utgjorde mitt första kontrakt.
Det var dels ett balettverk En afton i Wien i samarbete med Norrköpings
Symfoniorkester samt historiska danser: En dag under medeltiden. Dessa
föreställningar arrangerades av Svenska Rikskonserter 1975. Därefter följde
olika elevföreställningar i Vara, Falköping, Stockholm och London där jag
bland annat dansade Valse de Fleur i koreografi av Ronald Emblen 1978. I slutet
av 70-talet blev det också en del experimentella föreställningar vid olika
sammanhang i Stockholm.
1979 kontaktades jag av koreografen Margaretha Åsberg och erbjöds engagemang
i föreställningen Pyramiderna. Därefter följde ett antal dynamiska år då jag
medverkade i följande verk: Pyramiderna 1979 och 1981, Fragment av en kub 1980,
TER(R) 1981, Organon 1982, Gaturepetitioner, Rörelseinstallationer, Ryskt Avant
Garde, Down Stairs 1983, Arsinoe 1984 och Aniara vid Kungliga teatern 1985,
vilket kom att bli det verk som avslutade samarbetet. Föreställningarna gavs i
huvudsak i Stockholm, men vid enstaka gästspel också i Oslo, Helsingfors, Caen
och Aix en Provence i Frankrike.
I New York dansade jag 1980-1981 verk av koreografer som Richard Schlossbach,
Death Hunted, The Open Eye Theatre, studioföreställningar av Susana Hayman
Schaffey och ett verk för Svenska Kyrkan av Mats Isaksson. Tillbaka i Sverige
blev det föreställningar som Floden av Glas, ett multimediaverk av tonsättaren
Åke Parmerud i koreografi av Irene Hultman/Kerstin Lindgren/undertecknad 1981,
Åå Gash av Irene Hultman 1983, Lammas av Per Johnsson 1985 och Frun på golvet
av Björn Elison 1985 för att nämna några. Dessutom medverkade jag under dessa
mina första tio år som dansare i ett antal TV program och dansade mina egna
verk vid turnéer nationellt och internationellt.
Jag medverkade i filmer som bl.a: Amorosa, regi Mai Zetterling, Sandrews 1985,
Kvinnorna på Taket, regi Carl Gustav Nykvist, SF 1988 och Dansen av Jan Troell
1996.
1985 bildades E.L.D. Forum för ny koreografisk scenkonst, och sedan dess har
jag företrädesvis dansat i egen repertoar, under senare år alltmer sällan och
uteslutande i soloverk. Under 2000-talet i soloverk vid enstaka tillfällen i
Stockholm, Malmö, Göteborg, Paris, Moskva, Kiev, Bombay, Bilbao, Athen, Auckland
med flera. 2000 framträdde jag för första och enda gången i min hemstad Huskvarna,
vid ett soloframträdande i Huskvarna Folkets Park.
En sammanfattande beskrivning av mig som dansare och koreograf under 80-talet
finns nertecknad av Horace Engdahl i en artikel för Danstidningen: Efva Liljas
väg, 1990. Jag har också själv beskrivit tiden sent 70-tal till början av
90-talet i min artikel Ett Fredat Rum, Fylkingens jubileumsbok 1993 och i min
bok Att leva i och genom dans, en exposé över svensk samtida danskonst 1980-2022,
som gavs ut av Appell förlag 2023. Min karriär som dansare under 90-talet finns
brett omskriven i ett antal artiklar och recensioner som finns att tillgå i Kungliga
bibliotekets arkiv, acc.nr 2009/20. I detta arkiv finns också artiklar, recensioner,
dokumentationer, foton, filmer mm från sent 70-tal till 2020. Arkivet finns
presenterat under Arkiv.
Kortfattad biografi i Nationalencyklopedin m.fl. uppslagsverk.
Gå till början av sidan
Konstnärliga verk
En fullständig verkförteckning finns under Arkiv.
Koreografi definieras av de flesta som konsten att skapa dans. Så har man
tänkt och använt begreppet sedan 1700-talet. För mig är koreografi ett redskap
för komponerande av rörelser i tid och rum med syfte att skapa nya
meningsbildande sammanhang. Jag tillämpar koreografiska metoder i
föreställningar, när jag tecknar, gör film, installationer, utställningar och
när jag skriver böcker.
Vardagen är full av rörelser. Livet i sig är rörelse. Den komplexitet som
själva levandet rymmer kräver en koreograf. Att konfronteras med
obegripligheter hör till vardagliga utmaningar att genomleva. Frågor om makt
och identitet i relation till kropp, rörelse och performativitet, är det som
triggar de tankar och bilder som genererar nya processer i sökandet efter
mening. Jag arbetar med rörelsen. Jag tecknar, jag skriver, jag gör koreografi.
Koreografi ger en möjlighet att synliggöra, kanske tydliggöra, själva meningen.
En slags dissekering av levandets olika beståndsdelar och därefter en montering
av det som kan ge helt nya insikter, bilder och förlopp i politiska, sociala
och filosofiska sammanhang. Ett kulturellt kitt i vår tids
förändringsprocesser.
Min verkförteckning omfattar åren 1982–2023. Mina verk har framförts i mer
än 40 länder och mina filmer och utställningar i ytterligare ett antal. Jag
har gjort verk för festivaler, operahus och andra stora scener, för
experimentella foras, för konsthallar, gallerier och museer, för film och tv
men också platsspecifika arbeten i de mest skiftande miljöer i jord, vatten,
snö och is. Jag har koreograferat dansare, sångare, skådespelare, musiker och
amatörer, bland annat barn. Jag har innehaft ett världsrekord och är den enda
koreograf som arbetat vid nordpolen, är den första svenska konstnär som gjort ett
originalverk för Guggenheimmuséet i Bilbao och för Centre Georges Pompidous stora
scen i Paris.
De flesta verk finns dokumenterade på video eller har gjorts i upptagningar
för Sveriges Television. Om mitt konstnärliga arbete har hittills skrivits en
mängd artiklar, uppsatser och avhandlingar. En kronologisk förteckning av
dessa finns att hämta på min hemsida under
Arkiv. Där finns
också mycket annan information om mina verk, foton, video m.m. men
också om alla de fantastiska
människor jag
samarbetat med genom åren.
Gå till början av sidan
Utmärkelser och stipendier
Jag har genom åren emottagit ett stort antal priser och utmärkelser
för min danskonst. Förteckning finns att hämta under
Arkiv.
Jag har haft bidrag för min konstnärliga verksamhet från
Statens Kulturråd 1983–2005 samt 2015, från Stockholms kommun
1988–2005, från Stockholms läns landsting 1990–2005.
Som frilansande konstnär har jag återkommande stöd från bland annat
Kulturrådet och Konstnärsnämnden.
Jag har haft forskningsbidrag från Vetenskapsrådet 2003–2006,
Centrum för barnkulturforskning i Växjö 1998, Danshögskolans
KU-nämnd 1999, 2000, 2002 och 2003. Polarforskningssekretariatet 2002.
Gå till början av sidan
Forskning
Jag ser mitt konstnärliga arbete som ett kontinuerligt utforskande av det
betydelsebärande i mänsklig kommunikation och hur insikter vunna ur detta
arbete kan tillämpas i den koreografiska processen. Konstnärlig forskning
benämner jag de projekt som direkt relaterar den dokumenterade högre
kunskapsutvecklingen inom konst och det tillgängliggörande för andra
konstnärer, forskare och omvärld som följer därmed.
Inom E.L.D. bedrevs kontinuerliga utvecklingsprojekt bland annat i konstnärliga
processer och i organisation/ledarskap. Under rubriken ÖM (öppna måndagar)
1997–2004 utvecklade vi vår omvärldsanalys i samverkan med inbjudna gäster som
till exempel filosof Bengt Brülde, patafysiker Frans Lettenström, författare Göran
Hägg, hjärnforskare Matti Bergström, konstnär Jan Håfström, professor Jörgen
Svensson, tonsättare Ivo Nilsson, koreograf Björn Elison, koreograf Jens
Bjaerregaard och Virphi Pahkinen, dansvetare Cecilia Olsson med flera.
Fittjaprojektet 1996–1999 var ett forskningsprojekt vid
Fittjaskolans högstadium, där jag följde en klass genom högstadiet i studier
bland annat kring det betydelsebildande i rörelse, utveckling av danskonst och
dansfilm. Finansierat av KUR och Stockholms läns landsting.
Det Brinnande 1998 var ett pilotprojekt kring danskonstens
förankring inom grundskolan. Finansierat av KUR, Musik i Halland och Centrum
för barnkulturforskning i Växjö.
Danskonst i språkets utmarker 2000 var en utveckling av
texter som presenterade mina teorier kring språkliggörandet i och genom dans.
Finansierat av KUR samt Danshögskolans KU-nämnd.
The Art of Dance in a Frozen Landscape 2002 var en studie av
de kulturella faktorer som påverkar uttryck i rörelse och gestik. Projektet
genomfördes under polarexpeditionen Arctic Ocean 2002, arrangerat av Svenska
Polarforskningsinstitutet, då jag arbetade på isarna strax söder om nordpolen.
Projektet dokumenterades i film, text och presenterades i ett dansverk för
scen, en dansfilm, en dokumentärfilm och en bok. Finansierat av
Polarforskningssekretariatet, KUR och Danshögskolans KU-nämnd.
Rörelsen som kroppens minne var ett forskningsprojekt
2003–2006 inom ramen för min professur i samarbete med andra konstnärer, en
socialgerontolog, en sociolog, en filosof och en ekonom. Projektet
finansierades av Vetenskapsrådet, KUR och Danshögskolans KU-nämnd, och
presenterades i tre olika verk för scen, i film och i en bok.
2003–2006 medverkade jag som handledare i det norska Stipendprogrammet for
kunstnerisk utviklingsarbeid, under samma period som Senior Lecturer i samband
med olika forskningsprojekt vid Teaterhögskolan i Helsingfors samt 2005–2006
som koreograf i det engelska forskningsprojektet Holds No Memory, under
ledning av koreograf och professor Ana Sanchez-Colberg.
Under 2008–2009 var jag verksam i en arbetsgrupp vid Utbildningsdepartementet
som arbetade fram underlag om konstnärlig forskning och konstnärlig
forskarutbildning till regeringens forskningsproposition 2008 samt
högskoleproposition 2010. Denna arbetsgrupp fick fortsatt uppdrag av
konstnärliga forskarskolan och fortsatte skriva fram material till
utbildningsdepartementet t.o.m. 2011. 2010–2013 var jag styrelseledamot och
ledamot av AU vid den nationella forskarskolan i konst Konstnärliga
forskarskolan. Jag satt i styrelsen för konstnärlig forskning, PEEK, vid det
Österrikiska vetenskapsrådet FWF 2009–2014 och i styrelsen för ELIA, European
league of institutes in the arts 2010–2014 och arbetade där bland annat med
forskningsfrågor. Inom ELIA arbetade jag också 2011–2013 som ledamot i SHARE,
Step-change artistic research education, WP3. Jag var styrelseledamot i SAR,
Society for Artistic Research 2013–2014.
Uppdragen jag haft för utveckling av konstnärlig forskning i Sverige är
många. Jag har till exempel varit ledamot av Högskoleverkets
arbetsgrupp för översyn av nationella forsningsämnesområden 2010,
RUT2, resursutredningen 2006–2007, ledamot av
Kulturutredningens arbetsgrupp för högre utbildning och forskning
2008 och ledamot av Lärarförbundets vetenskapliga råd 2007–2008.
Internationellt har jag varit ledamot av ELIA Artesnet Strand3, arbetsgrupp
konstnärlig forskarutbildning 2009–2010 och jag har varit ledamot av
redaktionsrådet för Nordisk tidsskrift for kunstfaglig forskning og
kunstnerisk utviklingsarbeid i Oslo 2011–2012 förutom mina tidigare
omnämnda uppdrag. 2014-2015 var jag sakkunnig i konstnärlig forskning vid
Utbildningsdepartementet och 2015-2018 var jag utsedd av den norska regeringen
till styrelseledamot i det norska Fellowship in the Arts
Programme.
Jag har kontinuerligt engagerats runt om i världen för att presentera min
forskning men också för att utveckla teori och metodologi kring konstnärlig
forskning och dess implementering i den akademiska världen. Under åren har
jag haft 28 uppdrag som Key Note Speaker och presenterat 13 papers
vid forskningskonferenser runt om i världen. Jag har publicerat ett antal
artiklar om konstnärlig forskning i publikationer på engelska, tyska, grekiska
och svenska, utgivna av till exempel ZHDK i Zürich, Universitetet i Patras, In
Formation (rankad nätpublikation om konstnärlig forskning), Intellectual Press
och Vetenskapsrådet, för att nämna några.
Jag har föreläst om konstnärlig forskning vid t.ex. ZHDK i Zürich, Dancelab i
Haag, TEAK i Helsingfors, Sensuous Knowledge KHiB i Bergen, The Place i London,
Universitetet i Reykjavik, University of Winchester, The Orpheus Institute i
Ghent, Konstuniversitetet, KUG, i Graz, University of Nottingham,
Conservatoire Cherubini i Florence, The Arts Research Institute of Ilia State
University i Tbilisi, Konstuniversitetet Angewandte och MDW i Wien och Frankfurt
Academy of the Arts för att nämna några platser internationellt samt vid
universiteten i Göteborg, Umeå, Växjö, Örebro, Operahögskolan, DI, KKH, KF, DOCH,
MH i Malmö, Stockholm och Göteborg, Balettakademien i Stockholm med flera platser.
Jag har också haft uppdrag i betygskommittéer internationellt, som opponent och
som sakkunnig vid tjänstetillsättningar på konstnärlig grund.
Mitt konstnärliga arbete har också beforskats av ett antal olika forskare.
En kronologisk förteckning över detta, över Keynote-uppdrag
och presenterade papers finns under Arkiv.
Gå till början av sidan
Pedagogiska uppdrag
Jag skiljer inte gärna ut pedagogiken som ett separat område i min verksamhet.
För mig är det en självklar del av den process som alltid äger rum inom
ledarskapets olika domän, i samarbeten mellan koreograf–dansare,
lärare–elev/student, konstnär–konstnär eller andra mellanmänskliga relationer.
Jag ser pedagogisk skicklighet som en utvecklad kommunikativ förmåga och
pedagogisk metod som hantverkskunnande.
Här följer en sammanfattad resumé av olika uppdrag i kronologisk ordning:
Kursverksamhet i dansteknik (fridans och balett) vid olika
studieförbund 1974–1984:
UNF, ÖAGEA, Hagaby och Athena i Örebro, Jönköpings gymnastikförening 1974, NBV
Skaraborg 1975–1976, Söders barnteater 1977–1978, Vätterstads balettförening
1983, Kulturama och Studiefrämjandet Stockholm 1981–1983.
Enstaka kurser för skådespelare och teaterstuderande:
Workshops vid Jönköpings Läns Teater 1982, Studiefrämjandets Teaterlinjes
rörelsestudier 1982, NBVs teaterfestival på Wendelsberg Folkhögskola i Mölnlycke
1982–1984 samt dansteknik, rörelseträning, analys och improvisation vid NBVs
3-åriga teaterskola i Stockholm 1981–1987, rörelse som scenisk gestaltning med
skådespelare från TV ensemblen och som kort kurs för skådespelare vid Göteborgs
Stadsteater 1991.
Assistent till Birgit Grefveberg, Kungliga Teaterns Balettelevskola 1979.
Gästlärare i fridans vid Danshögskolan 1982–1984, 1986–1987.
Gästpedagog i fridans och balett vid Fine Arts and Cultural Academy i Bergen,
Norge 1983.
Avancerad kurs i fridans och komposition, KODA 7 Stockholm 1986
och TBV Jönköping 1987.
Sedan mitten av 70-talet har jag, parallellt med mitt scenkonstnärliga arbete,
arbetat med barn i högstadieåldrarna. Detta har skett i workshops, konstnärliga
utvecklingsprojekt och i koreografiska verk. I E.L.D.s verksamhet har detta
skett under benämning Skolprojekt. Jag undervisar då inte dansteknik utan
arbetar med en etablering av konstbegreppet i barnens värld, genom att få dem
att uppfatta sin rörelse som en språklig handling – att göra dans.
I Paris gav jag kurser vid Menagerie de Verre i dansteknik och komposition
för professionella dansare och koreografer 1993.
Vid Danshögskolan, numera DOCH, Dans och Cirkushögskolan, har jag varit
gästlärare i komposition, för koreografstudenterna vid ett par tillfällen
på 80-talet och under 90-talet vid återkommande tillfällen som gästlärare för
pedagogstudenterna. 2003 utnämndes jag till professor i koreografisk
komposition och fortsatte, vid sidan av min forskning, att utveckla kurser i
koreografi och konstnärliga metodiker. Även idag ger jag vissa kurser,
framförallt i konstnärlig metod, konstnärlig forskning och koreografi.
Gästprofessor i modern dansteknik och koreografi vid The Moscow Theatre
School of Dramatic art 2004–2005.
Jag ger kontinuerligt masterclasses och kompositionsklasser vid gästspel runt
om i världen. Under ELDs turneer gav jag också company klasser.
Professor i koreografisk komposition vid Danshögskolan 2003–2006.
Gå till början av sidan
Förtroendeuppdrag
En fullständig förteckning över förtroendeuppdrag finns att hämta under Arkiv.
Gå till början av sidan
Att föreläsa
eller iscensätta det talade
Det har blivit en hel del föreläsningar genom åren, både nationellt och
internationellt. Jag har alltid sökt ordet som ett led i att utveckla
förståelsen för konst, för konstbegreppet som sådant och hur detta påverkar
förhållningsätt till kreativitet, livsåskådningsfrågor, etik och till exempel
ledarskap. På senare år har jag börjat iscensätta mina föreläsningar till
events och når en allt bredare publik. Jag har också haft en hel del
kulturpolitiska engagemang (ej partipolitik) och genom åren arbetat för
konstområdenas synliggörande och utveckling i Sverige.
Exempel på uppdragsgivare är skolor, företag, eventbyråer, DOCH,
Konsthögskolan Valand, Dramatiska institutet, Konstfack, Musikhögskolan,
Operahögskolan, Arkitekthögskolan, Stockholms Universitet, Umeå universitet,
Luleå universitet, Göteborgs Universitet, Högskolan i Karlstad, Statens
Kulturråd, Kulturdepartementet, Vetenskapsrådet, Kommunförbundet,
Lärarförbundet, Riksteatern, Rikskonserter, Assitej, Rädda Barnen, Teatrar,
Musikinstitutioner med flera i Sverige.
Internationellt till exempel The Guggenheim Bilbao Museum, Centre Culturel
Suedoise i Paris, Svenska institutet i Aten, METU universitetet i Ankara,
universitetet i Moskva, universitetet i Patras, American College i Aten,
Universiten i Winchester, Leeds och Nottingham, Universitetet i Auckland,
International Organisation for Cultural Relations i Bombay, Anatoli Vasilievs
teater i Moskva, Arbis i Helsingfors, Dansens Hus i Köpenhamn, NOFOD, ELIA,
The Place i London, Baletthögskolan i Oslo, Konsthögskolan i Bergen,
Teaterhögskolan i Helsingfors, Hors les Murs i Paris, internationella
forskarkonferenser (se Forskning) och organisationer
som Rencontre, IETM, ELIA med flera.
De flesta av mina föredrag och seminarier finns förtecknade i kronologisk
lista och finns att hämta under
Arkiv eller i Kungliga
bibliotekets arkiv.
Gå till början av sidan
Bibliografi
Jag har publicerat fjorton böcker och medverkat i ett flertal andra, både böcker
och tidskrifter. Jag har publicerat i Sverige, Norge, Schweiz, Finland,
Tyskland, England, Frankrike, Grekland och Indien. Vissa artiklar har översatts
till ryska, tyska, franska, engelska, japanska och grekiska. Medlem i Författarförbundet
sedan 2009. En komplett bibliografisk lista finns under
Arkiv.
Gå till början av sidan
Ledarskap
Jag har genom åren uppmärksammats för mitt ledarskap och entreprenörskap, för
utveckling av organisation och arbetssätt. Detta har omskrivits i artiklar,
jag har inbjudits att föreläsa om ledarskapsutveckling, ger kurser i ledarskap
och jag har mottagit priser för mitt ledarskap, bland annat från stiftelsen
Kvinnor Kan 2002.
Mitt ledarskap har utvecklats genom flertaliga roller: som storasyster,
mamma, lärare, koreograf, projektledare, handledare, konstnärlig ledare,
professor, rektor med mera.
Jag var konstnärlig ledare vid E.L.D. Forum för ny koreografisk scenkonst
1985–2005.
Jag var rektor vid DOCH, Dans och Cirkushögskolan 2006–2013.
Jag var chef för Dansehallerne i Köpenhamn, Danmark 2016–2019.
Gå till början av sidan
Språkkunskaper
Jag läser, skriver och talar engelska. Har elementära kunskaper i franska.
Gå till början av sidan
Körkort
Jag har körkort för personbil, tung lastbil och MC.
Gå till början av sidan
Arkiv
Vid Kungliga biblioteket i Stockholm har upprättats ett arkiv över mitt konstnärskap 1979–2020. Arkivet innehåller bilder, recensioner, artiklar, projektbeskrivningar, produktionsdokumentation samt mina partitur och skisser. Arkivet är tillgängligt för forskning.
Gå till början av sidan
Mer information finns i Nationalencyklopedien, Vem är det, Vem är hon
med flera uppslagsverk samt på min hemsida www.efvalilja.se och i Kungliga
bibliotekets arkiv acc.nr 2009/20.